onsdag 30. september 2009

Spiller DnD 4.0


character-sheet-update-dp.jpg

Jeg har lenge spilt DnD 3.5, spilltestet Pathfinder Beta (gleder meg til den kommer ut). Det var atter igjen på tide å gi 4.0 en sjangse. 

Jeg har spilt det bittelitt før, men vi droppet videre spill, grunnet mangelen på battlemap, grid..
Vi dro frem miniatyrene og valgte karakterer. 
Jeg endte opp med å spille en halv orc defender. 
Systemet føles allerede som en rar kåpe, som ikke helt passer., den typen som er trang over ryggen og ikke helt passer til lengden på armene, men perfekt rundt livet..

Allerede i første kamp, merket jeg skurringen.
Det ser noe ut som dette:


Man plasserer sin karakter på en ruteark, og fienden får også en figur, slik at det er lett å se hvor fienden står i forhold til deg.  Så finnes det masse regler for hvordan kampen kan gå for seg. Kampferdighetene dine påvirker på forskjellig måte.
- Plassering i forhold til flere fiender gir pluss til angrep.
- Du skader alle som står i firkantene ved siden av deg.
- Fiende flytter, og du kan flytte etter.

osv..
Alt dette høres ut som brettspillregler, og i det øyeblikket kampen starter, stopper all rollespilling, det er så å si umulig å vedlikeholde din visjon om karakter i kamp, da alle ferdigheter er godt forklart, med hva som skjer, hvor de påvirker osv..
Meget synd egentlig, for man spiller da rollespill for å spille RolleSpill, ikke BrettSpill.

Nei, når det gjelder DnD oppdateringer og forbedringer ligger alle pengene mine på Pathfinder RPG, jeg har digget det siden jeg så på Betaversjonen.. :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva tenker du?