fredag 16. september 2011

Tanker om Guild-lojalitet


Som Guildleder over et stort guild, betyr det at jeg har mye å gjøre, og mange å tenke på, når jeg gjør forandringer, og tar avgjørelser. Dette hjelper "Officers" med, slik at alt ikke ligger på mine skuldre, men at jeg har noen å snakke med, og utveksle ideer med, som også kjenner guildet og dets medlemmer.
Å være en Guildleder betyr for mange, at de må nedprioritere andre ting, som å geare opp en "alt" eller to, og istedenfor gjøre Guild stuff, holde Officer-møter og slikt.  Jeg er intet unntak. Men det slår meg, at burde ikke en Officer gå inn i sin oppgave med like stor iver og offervilje som sin leder? Eller er det akseptabelt at de slacker unna, og lever late dager, helt til Guildledere kaller dem til møte, eller noen rebellerer i GuildChat?

Litt bakgrunnshistorie.
I Februar tok jeg over et guild, fordi daværende guildleder var mye opptatt og ville fokusere på studiene. Jeg var da nettopp utnevnt "officer" og fikk et langt brev fra lederen, hvor hun spurte om jeg ville ta den æren og føre det videre. De daværende "officers" fikk beholde tittelen, fordi vi hadde et sterk samhold, og jeg supplerte inn et par stykker til i månedene som kom. Det består nå av 1 tidligere guildledere og lærer,  2  tidligere raidledere, en filosofisk pappa, og en ung jente på 14. Raidlederene ble med i guildet rundt april-mai og har elsket guildet, og hjelper til å få det til å føles som en stor familie.
Min jobb som Guildleder, tar jeg med stor alvor, og jeg jobber hardt med å finne de rette folkene til å være "Officer" og styre med meg. Å være Guildleder for et såpass stort guild har betydd at jeg ikke har fått "gearet" opp mine tre karakterer, men bare en av dem til Raid.  Mine "offcers" har gearet gjerne en og to karakterer, da de tilsynelatende har mer fritid enn meg, eller ikke trengs i like stor grad. Ja de har til og med tatt ut sine "mains" og flyttet dem til et "raiding guild" for å få enda bedre gear. Noe jeg aldri kommer til å få muligheten til å gjøre, for hva sier vel det om guildet, og lederen stikker med en karakter for å raide med et annet guild?  Min Guildlojalitet holder meg fra det.
Min Guildlojalitet sier; at det at mine "officers" er i et annet guild med sine "mains", er et brudd på deres "kontrakt" som "officers", til meg. Og at jeg derfor ikke burde tillate at de gjør det, og heller søke etter nye medlemmer til denne tittelen.  Men jeg føler meg ikke sikker i denne sak. Burde jeg nekte å dele dem med andre? Eller er den type adferd helt okay?
Kanskje jeg egentlig burde sette foten ned, og si NEI?
Men hvem er jeg, om jeg sparker dem fra sin tittel, når det er de som utgjør kjernen av guildet? De som har mest tillit hos medlemmene, og som alle elsker. De som har vært her lengst...
Jeg stoler helt på dem, men jeg liker ikke det jeg ser, og føler meg sviktet. Spesielt siden vi har en egen raid gruppe som blir svekket når de trekker den ene og den andre ut av guildet, og vi sitter igjen med de "un-geared" og meg.
Skal de, som har som oppgave å hjelpe guildet videre, holde oss tilbake? Holde Guildlederen sin tilbake, fordi de gjør egoistiske handlinger?

Hva tenker du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva tenker du?