torsdag 17. desember 2009

Retningssans og kjønn


Som jente, så ser jeg på mine omgivelser på en "ikke-typisk" jentemåte.
Det kom veldig klart for meg, i går kveld, da jeg skulle besøke min søster for første gang.
Jeg gikk rundt i kanskje en time og vel så det, helt til kjæresten hennes tok å forklarte hvordan jeg skulle gå, og da var jeg fremme på få minutter..
Hun nevnte butikker, ta til høyre etter den butikken, baren eller kiosken.

Jeg har vokst opp med hovedsakelig gutter i vennekretsen min, og er derfor vant til å få beskrivelser av vei av gutter.


I Biologi til besvær skrives det:
"Menn har større muskelmasse enn kvinnene slik at det skulle være et klart og markant grep om hvem som var sjef/leder. Mennene har også bedre retningssans enn kvinnene fordi de var jegere i steinalderen mens kvinnene var hjemme i hulen og stekte mammutkjøtt mens de fødte nye små steinaldermennesker og passet ilden. Det var vikingmennene som dro på viking til England og Columbus som oppdaget Amerika. Gjennom historien har det vist seg at kvinner ikke har gjort noen store ekspedisjoner og ikke bevist at de har noen retningssans i det hele tatt. "




På preventdisease.com finner man denne artikkelen
NEW YORK (Reuters Health) - Men and women may not only be from two different planets--Mars and Venus--they also seem to have two totally different ways to reach these and other destinations. But whether the man or woman is the superior navigator appears to depend on the navigation strategy used, researchers report.
  
Previous studies have indicated that women tend to rely on landmarks and other environmental information when attempting to reach a particular location. Men, however, tend to use Euclidean or orientation strategies such as specific north and south directions and exact distances, which is thought to give them the advantage of correctly assessing their position and changing direction after making a wrong turn.



Jeg vet jeg har lest en statestikk et eller annet sted på nett som viser denne forskjellen, men jeg finner den ikke akkurat nå..
Noen som har opplevd noe liknende?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva tenker du?