fredag 25. desember 2009

Imponere svigers, mer enn bare dataspill-kunnskap


Jeg er glad i å imponere mennesker rundt meg, med matlaging og kokekunst.
Jeg nyter den flotte utsikten fra leiligheten til min kjære og meg på Frogner. Føler jeg kan leke litt Frognerfrue innimellom.

Det er jeg som styrer på kjøkkenet.
Når min kjære skal gjøre noe mer avansert enn å koke vann eller steke pizza, ja da trenger han at noen holder øye med han, og holder tiden for han. I fjor satte han fyr på kjøkkenet, heldigvis gikk det bra, vi fikk slokket brannen og jeg fikk lappet han sammen. Alt gikk tålig bra, jeg brukte noen dager på å vaske bort soten, men ellers så leger tiden alle sår.. Vel om man ser bort i fra den delen at jeg har problemer med å sleppe han på kjøkkenet for mye..

Jeg elsker matlaging, jeg får masse tilbakemelding på at jeg er flink. Det mest avanserte jeg har disket opp til svigers er grillet vaktler surret i bacon. Nom Nom sier jeg bare.. Luksusmat i toppklasse.

Nå har vi nettopp trukket oss tilbake etter enda en dag med god mat, kaker og familiehygge med familien til min kjære. ..og e del av kakene vi har kost oss med, har jeg bakt.

I år har jeg bakt pepperkaker, en god del av dem ble spist opp på div. spillinger som vi har hatt i juletiden som har vært, men jeg sparte noen av dem til denne anledningen.

Jeg har også bakt gaffelkaker og serinakaker. (oppskriften ligger under her... kjempe lett)
Sjokoladesnippene var det folk elsket mest av alt, så det blir det mer av med tiden. Gjett om...
Ikke bare julekaker de der..

Ikke glad i nøtter? Vel dropp nøttene kakene blir like gode..

Lett å lage og har høy imponeringsverdi.


Her er det i allefall ikke flere igjen..


Gaffelkake

Antall porsjoner:
40
Ingredienser:
12 dl hvetemel
4 dl sukker
500 g smør
1 egg
Fremgangsmåte:
Bland mel, sukker, smør i små terninger og egget til en smidig deig.
Bruk gjerne en kjøkkenmaskin.
Bland gjerne deigen med ½ til 1 dl finhakkede rosiner.
Trill deigen til små kuler. Legg dem på en smurt plate.
Trykk kakene ned med en gaffel, slik at de får et in mønster.
Smør kakene med litt smeltet smør, og strø over med perlesukker.
Stek kakene midt i ovnen ved 175 grader i ca 10 minutter.



Sjokoladesnipper

240 g hvetemel
2 ts bakepulver
2-3 ss kakao
3-4 ss(er riktig!) vaniljesukker
500 g sukker

Dette blandes.

Tilsett deretter:
4 egg
ca. 300g smør (smeltes)

Røres sammen med sleiv (ikke pisk) og helles i en langpanne kledd med bakepapir.
ca. 250g hasselnøttkjerner grovhakkes og legges på toppen. Klappes litt nedi.
200 C i 15-20 min. Midt i ovnen.
Kaken deles i ganske små snipper når den tas ut av ovnen og avkjøles i langpanna før den legges i kakeboks.


For flere kaketips kom deg inn på Dinas Kjøkken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva tenker du?